Twee maanden weg - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jiske Boots - WaarBenJij.nu Twee maanden weg - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jiske Boots - WaarBenJij.nu

Twee maanden weg

Blijf op de hoogte en volg Jiske

30 Maart 2015 | Australië, Brisbane

Lieve vrienden en familie,

Weer een maand voorbij, dus weer een nieuw blog! Heb weer veel genoten afgelopen maand. Met moeite begin ik nu mijn blog te schrijven, want ik heb spierpijn in mijn hele lichaam...

Het leven doordeweeks begint nu echt gewoon te worden. Ik begin het babysitten ook steeds meer als werk te zien. Daarom is het ook een beetje gek met de familie, want eigenlijk is een au pair een ‘grote zus’, maar ik ben toch hun werknemer en dan heb je een andere verhouding met elkaar. Ik kan wel goed opschieten met mijn host mum. Ze is een grappig type, 45 jaar oud en draagt crop tops, houdt van shoppen en wijn drinken. Maar ik heb niet veel familietijd met hun. Iedereen is bijna altijd weg en in de avond eten we niet eens samen. Dat is een van de dingen die ik het meest mis.

Ik heb weer veel leuke dingen gedaan de afgelopen tijd. Ik ben naar de H&M opening geweest in Indooroopilly shopping centre, heel dichtbij. Dat was een grote gebeurtenis, want het is de derde H&M in heel Australië. Er was overal politie, journalisten en lange rijen. Maar eindelijk weer een H&M gezien en natuurlijk veel ingeslagen. Die dag was het een hele hete dag: 42°C! Gelukkig was het shopping centre overdekt en heeft het airconditioning.

Het eerste weekend ben ik naar Future Music Festival geweest. Super leuk en helemaal los gegaan. De line up was zo goed: Avicii, Afrojack, Knife party, Martin Garrix, Drake, Yellow Claw, Sigma etc. Het kaartje was wel heel duur, 120€ ongeveer. Maar dat was het helemaal waard. De dag daarna met mijn ‘hangover crew’ naar Southbank geweest en uitgegeten.

Het is heel grappig hoe snel je andere au pairs ontmoet. De meeste ontmoet ik via Facebook, maar ook als ik bijvoorbeeld met Jack samen op stap ben. Heel vaak zie ik meisjes met een kindje, en weet ik dat het niet de moeder is, dat kan je wel goed zien. En spreek je elkaar aan en breng je de dag samen door en kunnen de kinderen samen spelen.

Een ander weekend ben ik naar Mooloolaba geweest, een stad aan de Sunshine coast. We vertrokken vroeg in de ochtend met de auto. Ik was de eerste die thuis werd opgehaald dus kon ik alle huizen en kamers van de andere au pairs zien. Heel leuk om te zien hoe andere au pairs het hebben. Dan zie ik wel dat ik echt geluk heb met mijn familie en waar ik woon. Heel veel au pairs wonen een uur of langer van het centrum af en verder is er niks te doen waar zij wonen. Sommige au pairs hebben rijke host families en een grote kamer voor zichzelf met eigen badkamer, sauna, zwembad noem maar op. Dat heb ik allemaal niet, maar woon liever dicht bij de stad en een leuk gezin dan luxe ver weg.

In Mooloolaba verbleven we in een hostel, mooiste hostel dat ik tot nu toe heb gezien. Toen we na anderhalf uur met de auto aankwamen hebben we meteen spullen gedropt en naar het strand gegaan voor de rest van de dag. Op het strand kwam Sophie heel toevallig een vriend tegen die ze uit Duitsland kende. Hij studeert daar en heeft een eigen appartement met uitzicht over de zee. In de avond zijn we eerst naar zijn appartement gegaan waar nog meer Duitsers waren en daarna samen uitgegaan. De club ging om drie uur dicht en toen besloten Sophie en ik met een paar anderen om snel onze bikini te halen in het hostel en naar het resort daar te gaan. Het resort was heel dicht bij het hostel en toen er iemand uit ging sneakten wij naar binnen. Daar was een heel mooi heel groot zwembad met allemaal zithoekjes en bubbelbaden. Daar hebben we toen een paar uur onder sterrenhemel gezwommen.

De tweede dag in Mooloolaba gingen we met de Duitsers kajakken op de zee. Super mooi, maar wel eng! Gelukkig hebben ze hier in Queensland waar ik woon netten in de zee tegen haaien, in New South Wales (Sydney) niet. Flink de armpjes getraind (ook weer lekker spierpijn de dag erna). Tijdens het kajakken gingen we eerst via een baai naar de zee. In de baai sprong er opeens een rog uit het water direct voor mijn kajak. Daarna op de open zee gekajakt, waar veel pelikanen waren, in het echt zijn die echt super groot! Na het kajakken hebben we de rest van de dag weer aan het strand gelegen.

Ik was dat weekend dus met alleen maar Duitsers. De tweede dag ging opeens iedereen de hele tijd Duits praten, ook waar ik bij was. Ik kan Duits wel verstaan, maar niet zo goed als ze heel snel praten. En ik vind het ook wel onbeschoft, je bent in Australië niet in Duitsland. Daarover toen ruzie gehad met Sophie.

De maandag en dinsdag daarna had ik voor de eerste keer heimwee. Natuurlijk miste ik iedereen daarvoor al, maar die dagen had ik het eventjes een beetje zwaar. Woensdag weer leuke dingen gedaan en afgesproken met vriendinnen, dus daarna voelde ik me weer goed! Toen ik een playdate had die dag zei een vriendin van mij dat Ed Sheeran de avond ervoor in the Down Under bar was en met een vriendin van haar had gekletst. Helaas heb ik hem niet gezien, maar was wel een grote kans want ik ga ook af en toe naar die bar. Ed Sheeran had dat weekend een aantal concerten hier in Brisbane.

Een ander weekend ben ik naar Tamborine geweest, een national park met regenwoud en watervallen. We hebben gehiket door het regenwoud, weer eens wat anders dan dagen aan het strand. In Tamborine heb ik hele grote hagedissen gezien, wilde bos kalkoenen en vleermuizen hoog in de bomen. Vleermuizen hier zijn zo groot als vossen, ze heten hier ook flying foxes, gelukkig niet gevaarlijk voor mensen! Er waren ook veel bloedzuigers bij de watervallen, dus konden we niet zwemmen helaas.

Vorige week ben ik met Jack naar de opa en oma van Jack gegaan en daar gelogeerd. Omdat de oma haar arm heeft gebroken en nu niet meer naar ons huis kan komen om op Jack te passen. Ze wonen aan de Gold coast in een heel groot huis, dat me een beetje deed denken aan het oude huis van mijn opa en oma. Ik heb daar niet heel veel gedaan, in de avond lekker in de spa gegaan en verder rustig aan gedaan. Ik ging daar heen met de trein en bij hun treinstation waren hele grote hijskranen die een schip in de lucht hielden. De opa en oma vertelden me dat ze daar de nieuwe Pirates of the Caribbean aan het opnemen zijn. Dus kans gehad om Johnny Depp te zien, want die verblijft nu aan the Gold coast. Maar helaas niet gespot...

Dit weekend heb ik eindelijk mijn vakantie gepland, want met Pasen heb ik tien dagen vrij. En ben ik naar Coolangatta geweest, een strand aan the Gold coast. Het mooiste strand aan the Goldcoast wat ik tot nu toe heb gezien. Met de grote gebouwen van Surfers Paradise in de achtergrond, zodat het lijkt alsof die uit de zee komen. Ik heb daar met drie vriendinnen surfles gehad. Vandaar mijn spierpijn vandaag. Het surfen was echt heel leuk, ik ga het zeker nog een keer doen! Eerst op het strand uitleg gehad en houdingen geoefend en daarna 2 uur achterelkaar in de zee gesurft. Het is heel moeilijk, vooral in het begin. Maar uiteindelijk heb ik toch een paar golven gepakt. Daarna uitgeput en lekker op het strand geslapen. Echt een leuke ervaring!

Het begint wat koeler te worden de laatste week, omdat het nu hier herfst is. Koeler betekent tussen de 25 en 30 graden. Het regent nu ook iets vaker, maar dan duurt het meestal maar kort. In Nederland is het nu zomertijd maar in Brisbane doen ze niet aan daylight savings. Dus het is nu nog maar acht uur tijdsverschil.

Ik heb trouwens nog niks verteld over de kakkerlakken in huis. Hier in huis zijn veel kakkerlakken ’s nachts. En die zijn iets kleiner dan je hand, zijn super snel en kunnen springen en vliegen. Gelukkig wordt ons huis af en toe helemaal gesprayd en komt het meeste ongedierte niet naar binnen. En als ik een kakkerlak vind zijn ze meestal dood of bijna dood. ’s Nachts zijn er ook altijd gekko’s in huis, die zijn wel lief maar maken veel lawaai.

Ik stel mezelf tegenwoordig voor als Jess, omdat echt niemand hier mijn naam kan uitspreken. Mijn familie en beste vriendinnen noemen me wel gewoon Jiske gelukkig. Maar ik werd er echt gek van ook tienduizend keer mijn naam te herhalen altijd als ik mezelf voorstel. Echt grappig haha.

Volgende week begint mijn vakantie naar de Whitsundays en Magnetic Island. Ik heb er heel veel zin in, houd jullie volgende maand weer op de hoogte van alles! Kusjes!

  • 08 April 2015 - 13:27

    Anke:

    Hoi Jiske,
    Wat een ervaringen allemaal. Fijn dat je het zo naar je zin hebt op een enkele dip na. Heel veel plezier op vakantie. Ben benieuwd wat je daar weer allemaal ziet en meemaakt.
    Groetjes,
    Anke

  • 09 April 2015 - 21:27

    David En Marjolein:

    He hallo oppas van ons,

    Tja dat is wel heel wat anders dan in Nijmegen oppassen op twee meiden van 12 en 7. Hier geen gekko's en kakkerlakken en helaas hebben we ook nog geen zwembad in onze tuin. Wat leuk om je verhalen te lezen en wat maak je super leuke dingen mee,..Heb je een handtekening van Afro Jack??? Hier gaat alles goed, Mirte heeft een zonnebaarsje gevangen, neem jij voor haar een rog mee? Heel veel groeten van ons allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiske

Je kan me volgen tijdens mijn avontuur in Australië.

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 4136

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 19 Augustus 2015

Au pair in Brisbane

Landen bezocht: