Laatste twee maanden - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jiske Boots - WaarBenJij.nu Laatste twee maanden - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jiske Boots - WaarBenJij.nu

Laatste twee maanden

Blijf op de hoogte en volg Jiske

25 Juli 2015 | Australië, Brisbane

Lieve allemaal,

Al een tijdje geen blog meer geschreven. Veel te druk gehad de afgelopen twee maanden en het wordt ook steeds moeilijker om in het Nederlands te typen. Ik ga gekke woorden schrijven zoals bedkamer en tegenwoordig zijn skypegesprekken half in het Engels. Ik merk ook echt dat mijn Engels veel beter is geworden. Maar nu toch nog een laatste blog nét voordat ik mijn reisjes ga maken.

Ik heb net met toch best wel wat moeite afscheid genomen van mijn host familie. Ik was er echt aan toe om weg te gaan daar, maar ik ga ze toch wel missen allemaal!
De laatste twee maanden zijn voorbij gevlogen. Het was echt winter in Brisbane. Natuurlijk niet de winter zoals in Nederland, maar helaas niet meer in de zee gezwommen en geen middagjes meer liggen op Southbank. Maar natuurlijk wel veel andere leuke dingen gedaan. Ik heb veel leuke plekjes bezocht.

Het eerste weekend in juni ben ik naar Sydney gegaan. Iedereen in Australië moet natuurlijk in Sydney zijn geweest. Op mijn vakantie naar de Whitsundays met Pasen heb ik twee Engelse meisjes ontmoet die mij later een dagje hebben opgezocht in Brisbane. Zij hebben hun eigen appartement in Sydney, dus toen ik naar Sydney kwam had ik een adresje om te overnachten. Ik ben inmiddels helemaal gewend aan het vliegen en weet alles van de vliegmaatschappijen hier, dus dat ging makkelijk.

Ik vloog op een vrijdag avond. Vicky zette me op de trein en toen met een beetje haast nog op tijd op het vliegveld gekomen. Ik kwam pas laat aan bij Alice, waar ik bleef slapen. Toen kwam ik er achter dat het geen appartement is waar zij in woont, maar een longterm hostel. Dat was even een tegenvaller. Hostels staan natuurlijk bekend als basic en goedkoop. Maar dit hostel was wel heel basic, ook heel smerig (het stonk en overal troep). Alice sliep in een kamer met twee kamergenootjes en een leeg bed waarin ik mocht slapen. Heel fijn dat ik bij haar kon blijven slapen, want ze woont al een half jaar in Sydney dus kon ze mij de beste plekjes laten zien én ik had gratis overnachting natuurlijk.

De vrijdagavond dronken Alice en ik een wijntje in de kamer en zijn daarna lekker naar bed gegaan. De volgende ochtend stonden we vroeg op om met Charlotte (het andere Engelse meisje) een dagje sightseeing te doen. We hebben het Opera House gezien, de Harbour Bridge en hebben rondje gevaren met de ferry. Daarna geluncht aan Circular Quay in een Italiaans restaurant, wat voor mij ook nog eens gratis was omdat er een stukje plastic in mijn pizza zat...

Die avond gingen Alice en ik met de hele groep van haar hostel stappen in Sydney. In het begin was het leuk, maar de avond eindigde helaas niet zo leuk omdat mijn mobiel werd gestolen. De meeste foto’s van Sydney heb ik dus niet meer.

Die zondag heb ik voor het eerst in een paar maanden weer eens uitgeslapen. Dat is namelijk onmogelijk met Jack. Alice en ik gingen naar een gezellig restaurantje voor een heerlijk ontbijt. En daarna naar Bondi Junction, het uitgaansgedeelte bij Bondi Beach voor de beroemde Sunday Session. Dat is iets Australisch: uitgaan op een Zondag middag.

Op maandag zijn Alice en ik naar de Blue Mountains geweest. Dat is letterlijk de blue mountains. Omdat er een blauwe gloed is over het hele gebied, dat komt door de eucalyptusbomen. We namen de trein vanuit de stad en namen vanuit daar een busje dat ons naar onze hike bracht. Voor twee uur gewandeld in de bossen met watervallen, super mooie uitzichten en de ‘drie gezusters’, die bergen naast elkaar. Na de hike weer de trein terug naar de city waar we naar het Vivid festival gingen. Dat was een lichtshow festival rond Circular Quay. Het Opera House werd verlicht en op grote gebouwen werden hele verhalen afgebeeld. Heel mooi om te zien.
Dinsdag vloog ik weer terug naar Brisbane, maar in de ochtend ging ik nog even snel naar Bondi Beach. Dat viel best tegen. Bondi is een heel bekend strand maar ik vond het niet heel bijzonder, wel een hele mooie infinity pool naast het strand. Toen ik terug kwam in Brisbane was het even lekker stressen. Meteen van het vliegveld met alle bagage door naar kindy om Jack op te halen, boodschappen doen voor het avondeten, Jack in bad en koken. Maar daarna kon ik weer lekker in m’n eigen bedje slapen.

In mijn vrije tijd heb ik veel leuke dingen gedaan de afgelopen weken. Ik had een vast groepje au pairs ‘the milton girls’ die allemaal heel dichtbij wonen. Dus vaak samen koffie gedronken of samen naar de stad en natuurlijk sushi bij het sushi restaurant in de buurt. Ik zag Lucy elke dag omdat we samen naar de gym gingen. Gister hebben we onze laatste intensieve workoutday gehad en gisteravond ben ik met de girls naar een eetmarkt geweest om mijn goodbye te vieren.
Ik heb veel nationale parken bezocht met ze, wandelingen gemaakt, eetmarktjes gezien en een keer in een escape room gezeten. Dat was een kamer waar we met z’n allen geblinddoekt naar toe werden geleid en zelf moesten uitzoeken hoe we er uit kwamen door aanwijzingen binnen 55 minuten. Het was ons nét gelukt, op de minuut.

Ook ben ik met Sophia en nog een paar anderen naar Springbrook National Park gegaan. Dat vind ik nu het leukste om te doen in de winter. Een lekkere wandeling maken tussen de watervallen en uitzichten over de hele Gold Coast + koffiestops. We reden er naartoe in een BMW, als echte backpackers ;).

In juni had ik natuurlijk ook mijn verjaardag. De eerste keer zonder papa en mama. Ik had zelf allemaal au pairs uitgenodigd en taartjes gekocht met champagne. Een super leuke dag met de hele tijd meiden die in en uit kwamen lopen. En een heel leuk pakketje binnen gekregen van m’n papa, mama en zusje met lieve brieven. Van mijn host familie had ik ook nog een paar kleinigheidjes gekregen.

Ik ben ook een weekend weg geweest naar Byron Bay en Nimbin. Samen met de milton girls hadden we een auto gehuurd voor het weekend en reden we via Nimbin naar Byron Bay. Nimbin was een heel klein hippiedorpje. Er was niet veel te zien, maar de sfeer was er wel leuk. Toen meteen door naar Byron Bay de echte hippie stad. Overal liepen mensen op blote voeten op straat muziek te maken. De zaterdag hebben we rustig aan het strand gezeten en waren we ’s avonds gaan stappen. De zondag hadden we een wandeling gemaakt naar een vuurtoren waar een uitzicht was over de hele zee. Het was het meest oostelijke plekje van heel Australië dus we konden ver kijken. Het was ook walvis seizoen, dus ook veel walvissen kunnen spotten! Zulke grote beesten, echt mooi om te zien.

Ik heb met Jack ook veel leuke dingen gedaan, we zijn naar een dinosaurus museum geweest, naar een trampoline speeltuin en in Southbank was er een snow world gebouwd waar we sneeuwpoppen konden maken en van sneeuwbergen afgleiden.

Met de milton girls heb ik twee football wedstrijden gezien. Een was the state of origin, Brisbane vs Sydney. Iedereen was heel fanatiek en we hadden ook gewonnen met 52-6, dus een leuk feestje daarna. We zijn ook naar een AFL game geweest, the lions vs the swans. Wij waren voor de lions, maar helaas hadden we dik verloren.

Mijn laatste weekend ben ik met Sophia naar Melbourne gegaan, het vriendinnetje dat ik ken van vanaf het begin. Melbourne is zeker mijn favoriete stad in Australië, met Brisbane heel close. Melbourne is een gezellige stad met heel veel restaurantjes, cafeetjes en winkeltjes. Iets gezelliger dan Brisbane, maar ik denk dat het beter is om te wonen in Brisbane want het is veel makkelijker overal te komen vanuit daar én het weer is veeeeeel beter. Het was super koud in Melbourne, ik had echt een winter gevoel daar.

Sophia en ik kwamen aan op een donderdagavond, met een uber naar het hostel gereden. We kregen een gratis upgrade naar een girls sanctuary met gratis handdoeken, shampoo en andere luxe omdat er niet genoeg plek was voor ons samen.

We hadden elke dag in het hostel een lekker gezond zelfgemaakt ontbijtje en een kop thee. Vrijdag gingen we naar de Hosier Lane, een straat vol met graffiti en kunst. Natuurlijk was het picture time daar! Daarna hadden we lekker geluncht in een sushi restaurantje. Meteen door naar de Queen Victoria Market waar we allebei een muts en handschoenen moesten kopen, het was echt koud in Melbourne!! Daarna lekker in cafeetje gezeten en mijn nieuwe favoriete thee ontdekt: lemongrass thee. Heerlijk om lekker binnen in een klein cafeetje te zitten en kletsen als het buiten koud is. Na de thee hebben we eventjes geshopt en daarna zijn we gaan schaatsen. Op federation square was een klein ijsbaantje met kerstmis lichtjes, muziek, warme chocolademelk en vuurwerk op de achtergrond. Wel een gek idee want in Nederland is het nu hartje zomer en ik had echt een kerstmis gevoel. Ben er toen ook even achter gekomen dat ik eigenlijk heel goed ben in schaatsen. Na het schaatsen nog een wijntje gedronken in een ander gezellig cafeetje en daarna lekker gaan slapen.

Zaterdag hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar Brighton Beach gefietst. Onderweg natuurlijk weer een koffiestop gehad met een heerlijke savoury muffin. Brighton Beach staat bekend om de gekleurde huisjes op het strand, ze zijn geschilderd in de vlaggen van verschillende landen. Ik had echt het gevoel dat ik weer in Nederland was. Aan het fietsen langs het strand en alles helemaal vlak.

Later zijn we naar de St. Kilda pier gegaan met zonsondergang om daar de pinguïns te zien. In Melbourne is het gewoon zo koud dat er pinguïns zijn! Nee, er is een eilandje vlakbij waar pinguïns zitten en met zonsondergang komen ze ook op het vaste land. Ze kropen allemaal weg tussen de rotsen om daar te overnachten, heel lief! Daarna hadden we lekker avondeten gekookt in het hostel en daarna een avondje uit met onze roomies. Het waren Chinese meisjes uit Hongkong. Hun Engels was heel goed, het was heel gezellig en we weten nu ook een paar Chinese scheldwoorden...

Op zondag konden we lekker uitslapen en zijn we naar marktjes vlakbij ons hostel gegaan. Lekker neuzen. Daarna gingen we naar de stad, waar de Eureka Tower is. Een heel hoog gebouw waar we in gingen en helemaal naar het 88e level. Daar was een super mooi uitzicht over heel Melbourne. Ook gingen we in een speciale kabine van glas die uit het gebouw schoof, best eng! Na de Eureka Tower namen we de tram naar Fitzroy, een wijkje in Melbourne met allemaal schattige restaurantjes, cafeetjes en vintage winkeltjes. Daar hebben we lekker geshopt, twee uur lang gezeten en heerlijk gegeten en gekletst in een restaurantje en toen nog door voor nog eens twee uur in een cafeetje. Super gezellig gehad.

Maandag hadden we een tour gepland om de Great Ocean Road te zien. Dat is een beroemde route in Australië om de twaalf apostels te zien, twaalf grote rotsen die uit het water komen. Dat was een heel gezellige roadtrip. We zagen de apostels, een regenwoud met 2000 (!!!) jaar oude varens en wilde papagaaien die op me kwamen zitten. Een lekkere lunch gehad aan het strand en na de tour hebben we een filmpje gekeken in het hostel met een warme kop thee om uit te rusten.

De volgende ochtend dronken we nog snel even een kopje koffie en daarna moesten we meteen weer door naar het vliegveld om terug te vliegen naar Brisbane. Helaas moesten we extra betalen omdat we te veel bagage mee moesten nemen. Maar weer veilig aangekomen in Brisbane daarna.

Toen had ik nog maar vier dagen bij mijn host familie. Die dagen gingen snel voorbij met de laatste dingen regelen, inpakken en veel knuffels en kusjes van Jack.

Mijn plan voor nu is eerst de outback van Australië zien, daarna twee weekjes in Bali en dan weer naar huis. In het begin van juni heb ik een reisbuddy gevonden om samen naar Bali te gaan, Sarah uit New York. Ik heb haar gevonden door een post op Facebook. Daarna hadden we een koffie date en besloten om samen te gaan. We hebben niet echt plannen gemaakt, maar dat komt wel goed.

Ik heb zin in de aller laatste weken hier, nog echt maar heel eventjes voordat ik er weer ben!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 26 Juli 2015 - 16:54

    Jan Fortuin:

    Hi Jiske, jammer dat je niet bij ons in Bali langs kan komen. Je moet zeker naar Ubud komen, Kuta misschien iets voor jou (als de Spaanse Costa). Leuk in Lovina Beach om dolfijnen te spotten of om te snorkelen. Geniet nog even de laatste weekjes! Tot in Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiske

Je kan me volgen tijdens mijn avontuur in Australië.

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 4148

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 19 Augustus 2015

Au pair in Brisbane

Landen bezocht: