Eén maand weg - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jiske Boots - WaarBenJij.nu Eén maand weg - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jiske Boots - WaarBenJij.nu

Eén maand weg

Blijf op de hoogte en volg Jiske

02 Maart 2015 | Australië, Brisbane

Lieve allemaal,

Ik ben al weer een maand weg! “Time flies when you’re having fun”. Al zo veel meegemaakt in zo’n korte tijd.

Op dit moment zit ik lekker buiten op de veranda met een ijsje in mijn hand, genietend van mijn vrije ochtend. Ondertussen een wasje aan het draaien en de afwas gedaan, ja ja ik begin een echte huisvrouw te worden!

Ik zal even vertellen hoe mijn leven er nu uitziet:
Op maandags en dinsdags gaat Jack naar kindi, kinderopvang. In de ochtend sta ik om 6:30 uur op, dat is nog steeds elke morgen wennen! Dan maak ik voor Jack en mijzelf ontbijt en Jacks morning tea, lunch en afternoon tea. Alles in minion lunchdoosjes, minion drinkfles en minion tas, nooit genoeg minions voor Jack. Als ik alles heb ingepakt voor de dag ga ik naar de slaapkamer van Vicky en Scott waar Jack elke ochtend ABC for kids kijkt. Daar is de enige tv in het hele huis, ik kijk dan ook nooit tv. Mis het niet, de Australische televisie is toch heel saai. Alleen maar sport of nieuws, geen leuke tv series en als er tv series zijn wordt alles de hele tijd herhaald.

Tijdens Tomas the train, bob the builder etc. voer ik Jack zijn pap. Hij is een hele slome eter, als je hem niet voert doet hij er een uur over om zijn pap op te eten, niet overdreven. Ondertussen eet ik mijn ontbijtje, meestal cereals. Dan kleed ik Jack aan, samen tandenpoetsen, zonnebrandcrème op en probeer ik voor 8 uur het huis uit te zijn. Dan loop ik in een half uurtje met Jack in de kinderwagen naar kindi. ’s Ochtends is het al heel heet, rond de 30 graden. En erg druk op de weg elke ochtend, iedereen gaat naar z’n werk en je ziet echt alleen maar mensen in pak, jurkjes, flink opgemaakt en veel parfum en aftershave. Er zijn hier heel veel heuvels, dus een goede workout in de morgen elke maandag en dinsdag.

Jack gaat pas naar kindi sinds ik er ben, daarvoor was hij elke dag thuis met een au pair of ouders. In het begin was kindi voor hem dan ook echt wennen. Elke ochtend drama, huilen en excuses verzinnen zodat hij zijn mama niet hoefde te verlaten. Jack is echt een mama’s kindje. Toen hadden Vicky en ik besloten dat Vicky elke ochtend vroeg de deur uit zou gaan zodat Jack haar niet zou zien in de ochtend. Dat hebben we drie weken gedaan en nu gaat het helemaal goed! Zelfs als Vicky er nog is.

De rest van de dag ben ik vrij op maandag en dinsdag. Dan spreek ik vaak af in de stad, waar ik super dichtbij woon, Lucky!! Of ga ik naar Southbank met vriendinnen. Southbank is een nepstrand aan de rivier hier in Brisbane tegenover het centrum. En ik heb me ingeschreven voor de fitness hier dus kan ik ook lekker sporten. Ik heb van veel au pairs gehoord dat ze flink zijn aangekomen hier, omdat hier een heel ander eetpatroon is (veel ongezonder: bbq/afhaalmaaltijden) en ze niks meer aan sport doen. Dus dat gaat niet gebeuren bij mij hihi!

Om 3 uur moet ik Jack ophalen van kindi en daarna heeft hij op maandag zwemles en dinsdags ga ik met hem naar het park tegenover het huis of knutselen we thuis wat. Elke avond moet ik Jack een bad geven en maak ik zijn avondeten. Dat is heel simpel, meestal gewoon wat opwarmen. Ik kook ook twee dagen in de week voor de hele familie. Koken vind ik niet erg en ik mag zelf weten wat ik maak.

Op woensdag hebben Jack en ik een lange dag samen. In de ochtend doen we het rustig aan met ontbijten enz. Via facebook pagina’s heb ik veel au pairs leren kennen. Ook twee meiden die heel dicht bij mij in de buurt wonen. Ik heb met Sophia, een Duits meisje (IEDEREEN IS DUITS HIER) elke woensdag een playdate. Zij heeft twee meisjes en die kunnen heel goed samen met Jack spelen. Dus kunnen Sophia en ik samen kletsen, de kinderen vermaken zichzelf. Zij heeft een heel groot zwembad in de tuin, dus daar gaan we ook soms met de kinderen in. Heerlijk 
Op donderdag komt de oma van Jack altijd. Zij maakt het hele huis schoon en zorgt voor Jack tot 3 uur. Dus kan ik lekker uitslapen en leuke dingen doen. Donderdags maak ik meestal mijn kamer schoon en doe ik mijn was. Voor de rest hoef ik gelukkig niks schoon te maken in het huis, alleen mijn eigen kamer en mijn eigen was.

Op vrijdag heb ik weer een lange dag samen met Jack. Dan gaan we meestal ergens naartoe. Naar musea, parken, dierentuinen etc. Hij doet ook nog elke middag een middagdutje. Dus elke ochtend gaan we iets doen en na zijn lunch rond 1 uur stop ik hem in bed voor 1,5 uur. Dan kan ik ook even uitrusten.

In de weekenden ben ik vrij en doe ik altijd iets leuks. Op vrijdag avond ga ik meestal uit, naar the down under bar waar alle au pairs en backpackers zijn of naar the Valley. The Valley is een hele grote strip met allemaal cafés en nachtclubs. Hele mooie clubs, maar ook erg duur allemaal. Ik krijg per week rond de 180 euro betaald en daarmee kan ik goed rondkomen. Alles gaat hier per week trouwens, loon, fitness abbo, alles.

Ik ben een dag in het weekend naar Surfers Paradise geweest, een strand aan the Gold coast. Het strand is direct langs de grote gebouwen in Surfers Paradise. De zee is daar zo wild! Ik ging zwemmen en echt elke seconde komt een grote golf en word je neergeslagen. Gelukkig zijn er veel life guards die de mensen in de gaten houden en ook op en neer varen met jetski’s om uit te kijken naar haaien. Je kan echt alleen maar zwemmen waar life guards zijn, anders is het te gevaarlijk.

Veel au pairs zijn de zelfde tijden vrij als ik omdat de kinderen dan naar school gaan, dus is het heel makkelijk om dingen af te spreken. Ik ben een keer met een groep naar Koala Sanctuary gegaan, koala’s geknuffeld en vastgehouden. Ze zien er heel schattig uit, maar het zijn echt vieze beesten. Ze stinken, hun vacht is helemaal niet zacht en zijn zo lui! Ik ben ook een paar keer gaan lunchen met au pairs en ben naar de film geweest: 50 shades of grey.

Een weekend had ik een weekend tripje gepland met een groep naar Noosa, een hele mooie stad aan het strand waar we surflessen zouden hebben. Maar dat weekend kwam er een cycloon over Noosa en Brisbane. Dus hebben we het helaas moeten cancelen. De cycloon was best heftig! Op het nieuws was te zien dat er huizen werden verwoest en gedeelten overstroomden. Maar dat was noordelijker, in de tropen. Mijn gastgezin had een etensvoorraad ingeslagen en zaklampen klaargezet. Maar hier viel het gelukkig mee, twee dagen non-stop regen en veel wind. Die dagen kon je niet naar buiten, dus veel films gekeken en cakejes gebakken met Jack. Het huis van een vriendin van mij die 1 kilometer verderop woont was onderwater gelopen. De hele begane grond was blank. Ik woon op een heuveltje dus wij hadden geluk!

Afgelopen woensdag was het de verjaardag van Vicky, ze is 45 jaar geworden. Hier vieren ze het niet echt. In de ochtend was ze al vroeg naar haar werk dus had niemand haar nog gezien. In de avond kwam ze thuis en hadden ik en Paige cadeautjes gegeven, de rest was niet thuis. Na een half uur moest ze al weer naar volleybal dus hadden we snel een ijstaart gegeten en dat was het. Verder werd er niks gevierd.

Dit weekend ben ik vrijdag avond drankjes gaan drinken bij Riverside met een groep au pairs. Super mooi uitzicht over de rivier (waar haaien in zwemmen) en de verlichte brug. Sophie bleef bij mij slapen. Zij is mijn nieuwe “beste vriendin” hier, ze is Duits (of course..) en woont niet zo ver van Nijmegen in Duitsland. Ze woont helaas wel best ver weg in Brisbane hier. We hebben veel gemeen en we hebben afgesproken om in april, als we allebei een week vrij zijn samen rond te reizen in een campervan die we gaan huren. Daar heb ik zo veel zin in! Waarschijnlijk gaan we naar Cairns reizen, bij het Great Barrier reef waar je super mooi kan snorkelen, skydiven en andere dingen.
Zaterdagochtend zijn we naar Stradbroke island vertrokken. Een eiland dicht bij Brisbane. We sliepen in een hostel aan het strand. Zaterdags hebben we een stranddagje gehad, lekker uitgerust en een gedeelte van “the Gorge walk” gelopen. Dat is een route over het eiland langs de kust met een super mooi uitzicht. Je kan er walvissen, dolfijnen, schildpadden en koala’s spotten. Helaas hebben wij ze niet gezien maar mensen in het hostel vertelden dat ze wel dolfijnen en schildpadden hadden gezien. We hebben wel onze eerste wilde kangoeroes gezien. Op het eiland en in rustige gebieden lopen ze gewoon in de achtertuin van mensen. Dat is niet waar ik woon, ik woon dicht bij het centrum dus hier zijn geen wilde kangoeroes. Wel andere dieren. Er zijn hier hele grote spinnen: Queenslander spiders, ik heb gehoord dat als je ze lang blijft aankijken dat ze dan op je gezicht springen... Vooral in de nacht komen de dieren tevoorschijn hier. In de nacht zijn er hele grote vleermuizen, possums (soort wezels die alleen in Australië voorkomen), hagedissen en veeeeel muggen.

Na de Gorge walk hebben we gebarbecued in het hostel en daarna een kampvuur aan de zee gehad met andere backpackers van het hostel. Bijna nog een nachtduik genomen in de zee, maar we waren toch te bang hihi. Zondag weer een dag aan het strand gelegen. Je moet hier trouwens echt goed jezelf insmeren voor de zon, je verbrandt zo snel!

Toen ik en Sophie aan het zwemmen waren kwam er een life guard langs op een jetski, uit aan het kijken naar haaien. En hij vroeg of we even met hem een ritje wilden op z’n jetski. Natuurlijk gedaan! Eerst er achter aangehangen op een soort rescue kussen en daarna erop gezeten. Zo vet! Tijdens het zwemmen daarna gilde Sophie opeens heel hard en ik had geen idee wat er aan de hand was. Toen bleek dat ze was gebeten door een kwal, hij zat nog op haar rug. Het was een heel kleintje en ik veegde hem snel er af en renden we naar het hostel. Sophie zei steeds dat ze het gevoel had dat haar arm eraf viel. De mensen van het hostel zeiden dat ze snel een hele hete douche moest nemen. Nadat ze dat had gedaan was de beet bijna weg en voelde ze er gelukkig niks meer van. Later zagen we super veel kleine kwalletjes in het water. Maar voor de volgende keer weet ik dus dat je een hele hete douche moet nemen als je bent gebeten door een kwal. In de avond zijn we gaan uiteten op Straddie. Hele lekkere calamaris gehad. Ik eet helaas nooit vis bij mijn gastgezin, ze houden meer van vlees. Aussies hebben voor bijna alles een bijnaam trouwens: Brekkie = Breakfast, Aussie = Australiër, Barbie = BBQ etc.

Ik heb voor de komende tijd al veel meer andere leuke dingen gepland, waar ik jullie dan weer van op de hoogte breng! Kusjes vanaf de andere kant van de wereld xxx

  • 04 Maart 2015 - 13:00

    Anke:

    Hoi Jiske,
    Leuk om je verslag te lezen en een beetje idee te krijgen wat je allemaal doet en meemaakt. Fijn dat je leuke contacten hebt met andere au pairs. Knap hoor zoals je je redt aan de andere kant van de wereld. Ben benieuwd naar je verdere avonturen. Have fun!
    Groetjes,
    Anke

  • 15 Maart 2015 - 11:22

    Jolande:

    Wauwww Jiske, wat ontzettend leuk om jou belevenissen zo te volgen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiske

Je kan me volgen tijdens mijn avontuur in Australië.

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 4150

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 19 Augustus 2015

Au pair in Brisbane

Landen bezocht: