Drie maandjes weg - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jiske Boots - WaarBenJij.nu Drie maandjes weg - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Jiske Boots - WaarBenJij.nu

Drie maandjes weg

Blijf op de hoogte en volg Jiske

28 April 2015 | Australië, Brisbane

Lieve allemaal,

Drie maanden voorbij, dat betekent op de helft van mijn verblijf bij de familie. Deze maand is tot nu toe de leukste maand die ik heb gehad. Ik ben veel weg geweest en veel avonturen meegemaakt. Dus veel om te vertellen!

Het begon met Pasen, daar doen ze hier bijna niks aan. Geen paasontbijt, maar wel een Easter hunt. En dat is iets groots. Natuurlijk ken ik het vanuit Nederland dat alle kleine kinderen geschilderde eitjes moeten zoeken in het huis en in de tuin, maar hier ging het anders. Vicky had overal in huis chocolade eitjes/paashazen verstopt in de ochtend toen Scott en Jack rugby aan het spelen waren in het park. Toen ze terug kwamen, kwamen Kiara en Paige naar beneden gerend. Iedereen kreeg een mandje en toen werd er afgeteld en iedereen sprintte rond in het huis. Er werd gebeukt en geduwd en Jack werd ook helemaal wild. Het was echt een wedstrijd, niet een kinderding.

Tijdens Pasen is hier twee weken schoolvakantie en ouders hebben ook verplicht één week vrij. Daarom mocht ik twaalf dagen reizen. Eén week van te voren naar de reisorganisatie gegaan en toch nog alles kunnen regelen.

Op zaterdag ochtend had ik mijn vlucht naar Airlie Beach. Ik vond het wel wat spannender, doordat er de laatste tijd zo veel ongelukken zijn met vliegtuigen. Ik zat ook nog eens op stoel nummer 13, gelukkig wel direct naast de nooduitgang. Het was maar een vlucht van twee uur en ging gewoon helemaal goed. Op het vliegveld werd ik opgehaald met een airport shuttle om naar mijn hostel te gaan. Onderweg kwamen we een aangereden kangoeroe tegen langs de weg, zielig en smerig. Ook vertelde de buschauffeur dat we langs een rivier reden met veel krokodillen en dat het nu paarseizoen is, dus ze heel agressief zijn.

In de airport shuttle ontmoette ik al twee Canadese meisjes die in hetzelfde hostel zaten. We besloten om samen naar het lokale marktje daar te gaan. Het was een markt aan het strand met allemaal schattige kraampjes waar je eten, kleren en allemaal andere spulletjes kon kopen. Ook was er een marktje met kamelen waarmee je een ritje over het strand kon maken. Nog nooit op een kameel gezeten, dus dat moesten we natuurlijk uitproberen! Het was een rit van twintig minuutjes, super leuke ervaring. Vooral het opstijgen en neerkomen was leuk. Daarna samen gelucht, lekker luxe: oesters met kaviaar. Leuke gesprekken gehad over cultuurverschillen en taalgebruik met de Canadese meisjes. Bijvoorbeeld in hoeveel (!!) verschillende manieren je in het Engels kan zeggen dat je naar de WC moet.

Na het lunchen waren we naar de lagoon gegaan in Airlie Beach. In het noordoosten van Austalië is het vanaf november tot en met mei “stinger season” dus mag je nergens zwemmen in de zee omdat er veel giftige kwallen zitten in de zee. Het zijn super kleine doorzichtige kwalletjes en als ze je steken ben je binnen twee minuten dood. Daarom zijn er veel lagoons in steden langs de oostkust. De lagoon in Airlie Beach is super mooi, met uitzicht over de zee met de haven, tussen de bergen en palmbomen en veel wilde kaketoes en papegaaien. In de avond waren we samen uitgegaan in Airlie Beach. De meisjes studeren in Melbourne en kenden nog meer studenten van hun universiteit die in ons hostel zaten, dus toen met een hele groep uit geweest.

De volgende dag had ik een zeil trip gepland over de Whitsunday eilanden die drie dagen duurde. In het hostel hoorde ik een paar mensen praten over een boot trip en vroeg ik op welke boot zij zaten, bleek dat we op dezelfde boot zaten. Het was een exchange groep van over de hele wereld die ook in Melbourne studeren. Toen zijn we samen gaan lunchen en naar de boot gegaan. Daar leerden we de rest van de groep kennen en er zaten Nederlanders bij!! Eindelijk kon ik weer eens Nederlands praten. De eerste dag op de boot zeilden we langs de eilanden. Natuurlijk ook meegeholpen met het zeilen (ook al hoefde ik alleen even touwen te hijsen). We hadden een hele leuke, grappige crew op de boot, een kapitein en twee matrozen. De kapitein was een oud mannetje met een dikke bierbuik mét navelpiercing en opgeschoren grijs haar. Een echte Australiër met de instelling: “no worries”. In de avond hadden we een mooie zonsondergang tijdens het avondeten dat de crew voor ons had verzorgd. Daarna aan de goon met de hele bootgroep. Goon is een Australisch woord en het is goedkope wijn uit een pak.

Die nacht sliep ik in de cabine van de boot, wat super heet was. Wel lekker geslapen. De volgende dag begon al weer om 6:30 uur. Ontbijt op het dek met de eerste zonnestralen. We voeren naar Whitehaven Beach op een van de eilanden. Dat is het witste strand van de hele wereld. Het zand bestaat uit 98% silica, je kan er je sieraden mee schoonmaken en je tanden mee poetsen om ze te polijsten. Natuurlijk even m’n tandjes mee gepoetst haha. Je kan op de Whitsundays alleen maar zwemmen in de zee met een stingersuit, om de kwallen en roggen. Roggen heb ik toen ook gezien trouwens. Die zijn niet gevaarlijk, maar je moet niet op ze stappen want dat steken ze je met hun staart.

Na Whitehaven Beach voeren we naar het reef (Great Barrier reef). Onderweg veel zeeschildpadden en vliegende vissen gezien. Daar heb ik scuba diving gedaan. Een van de leukste dingen die ik ooit heb gedaan. Ik was samen met een ander meisje en een instructor. In het begin kregen we de pakken aan met de (super zware) flessen op onze rug en kregen we de handgebaren geleerd. Daarna voeren we met een klein bootje naar de plek waar we gingen duiken. Achterover het water in rollen en toen gingen we meteen al onderwater. Ik mocht helaas mijn Go Pro niet meenemen maar ik heb echt de meest mooie dingen gezien. Grijze vissen zo groot als ikzelf die ik gewoon kon aaien, kleine Dora’s van Nemo, zwemmende zeesterren en super mooi koraal. Het gekke was dat ik helemaal niet bang was. Normaal als ik in de zee zwem ben ik altijd wel een beetje bang voor vissen onder me, maar toen was ik helemaal niet bang. Ik hield wel de hele tijd het handje van de instructor vast haha. Toen we weer boven kwamen na een uur had ik het super koud, want we waren tien meten diep geweest.

Na het duiken voeren we weer een stukje verder met onze zeilboot naar een ander stuk van het Geat Barrier reef, waar we gingen snorkelen. Eigenlijk bijna hetzelfde als duiken vind ik, alleen kan je niet zo diep natuurlijk. In de avond hadden we barbecue op de boot, de kapitein met de navelpiercing stond natuurlijk achter de BBQ. En weer een leuke avond met de groep gehad. Die avond hadden we met z’n allen op het dek geslapen. Zonder matras dus lekker pijnlijk, maar wel mooie sterren en minder heet.

De volgende dag kwamen we weer aan op Airlie Beach waar ik met de Nederlandse jongen van de boot nog een nachtje in hetzelfde hostel had. We hadden dezelfde bus de volgende dag dus konden we samen richting Magnetic Island. Na een busreis van vijf uur eindelijk in Townsville aangekomen waar ik toen mijn ferry naar Magnetic Island nam.

Op Magnetic Island ontmoette ik weer mensen in mijn hostel waarmee ik de rest van de dag aan het zwembad heb gelegen en lekker heb uitgerust. In de avond was er van alles te doen in het hostel omdat de dag erna een full moon party was op het hele eiland, waar ik helaas niet bij kon zijn... Maar wel een leuke pre full moon party gehad die avond.

De tweede dag op Magnetic Island ben ik met mijn roomies van het hostel naar de Koala Sanctuary geweest. Daar heb ik een koala, een baby krokodil, een hagedis, een schildpad, een kaketoe en een slang vastgehouden en geknuffeld. Ook helemaal niet eng, want ja ik ben een stoere chick ondertussen. Daarna zijn we gaan snorkelen. Bij Magnetic Island hebben ze een schip laten zinken en daar is nu allemaal koraal op gaan groeien dus een super mooie plek om te snorkelen. Alleen had ik een beetje pech want er was net een storm geweest waardoor het water helemaal troebel was en je maar één meter vooruit kon kijken en dus niks van het schip gezien. Wel heel lekker weer gehad en aan het strand gelegen.
Met zonsondergang zijn we naar een bepaalde plek op het eiland geweest waar elke avond een oud mannetje komt die op het eiland woont om wallabies (kleine kangoeroes) te voeren. Hij neemt allemaal zaden en fruit mee zodat mensen ze kunnen voeren. De wallabies aten gewoon uit onze handen en we konden ze aaien. Ik zag er ook eentje met een baby’tje in zijn buideltje.

De volgende dag was mijn laatste dagje, nog de laatste “tan” gepakt en toen weer naar Airlie Beach en in het vliegtuig naar Brisbane.

Voordat ik in mijn eentje ging reizen was ik een beetje bezorgd of ik wel leuke mensen zou ontmoeten, maar ELKE dag heb ik zo makkelijk nieuwe mensen ontmoet van over de hele wereld. In je eentje reizen is zo veel leuker dan met anderen, je kan doen wat je wilt, omgaan met wie je wilt en je ontmoet veel sneller andere mensen.

Daarna weer gewoon gewerkt en leuke dingen gedaan met andere au pairs. Ook via Facebook Nederlandse au pairs ontmoet en met hun een dagje Southbank gehad in het weekend, ook weer lekker Nederlands praten. Ook met Abby en Julia van mijn “au pair groep” naar een marktje geweest in een weekend waar zelfs een Nederlands kraampje stond met poffertjes. Ik voel me weer helemaal thuis haha.

Ik heb de laatste week veel geskypt met vriendinnetjes uit Nederland en zelfs in Amerika met Lydia. Ik ben naar leuke parken en speeltuinen geweest met Jack. En laatst met Kiara en Paige (zussen van Jack) een filmdagje gehouden omdat het zo koud was. Het is hier nu herfst helaas en het wordt vanaf nu echt kouder. In de avond en ochtend is het nu tussen de 10 en de 15 graden, maar gelukkig overdag nog steeds tussen de 25 en de 30 graden! Ik slaap met allemaal fleece dekens en in de middag loop ik rond in shirtjes en jurkjes.

Jack was laatst naar zijn opa en oma geweest in het weekend. De opa en oma van Jack zijn heel gelovig en vertellen hem ook altijd veel verhalen over God. Die maandag daarna had Jack allemaal vragen voor mij: Waar is God? Waar is de hemel? Hoe kan je naar God? Etc. Laatst vroeg ik aan hem of hij een muggenbult op z’n been had en toen zei hij tegen mij: “No, that’s just how God made me”. Zo grappig hoe kindjes van drie alles zo snel oppakken en alles onthouden.

Dit weekend heb ik natuurlijk ook Kingsday gevierd. Er was een feest georganiseerd in de Down Under bar. Alleen maar Nederlandse backpackers, au pairs en mensen die hier al een tijd wonen. Iedereen was in het oranje en de hele bar was versierd met vlaggetjes en de hele avond Bløf en andere Nederlandse muziek. Ook Heineken en frikandellen en kroketten met echte mayonaise en ketchup.

Zaterdag en zondag ben ik naar Fraser Island geweest met een Abby, een au pair uit Amerika. Abby en ik hadden een tour geboekt met een bus met four wheel drive, zodat je dus met de bus op het strand kan rijden. We werden opgehaald in Brisbane city en reden vanuit daar naar Rainbow beach waar we de ferry naar Fraser Island namen. We hadden helaas niet zo’n leuke groep in de bus, de helft kwam uit China en Zuid-Korea en kon niet eens Engels. Ze maakten alleen maar foto’s van ALLES met iPads, camera’s, telefoon etc. Maar Abby en ik hebben het samen heel leuk gehad.

De eerste dag reden we 100 K over het strand langs een scheepswrak, oranje rotsen, Eli creek en een uitkijk punt over het hele eiland. Fraser Island is een eiland dat bekend staat om de dingo’s. Dingo’s zijn een soort wolven maar ze zien er uit als een huisdier. Onze tour guy vertelde allemaal enge verhalen over backpackers die aangevallen zijn, maar eigenlijk geloof ik het allemaal niet. Dingo’s hebben geen eten meer op het eiland omdat alle wombats (wat ze normaal eten) zijn doodgeschoten lang geleden door de Australiërs. Dus nu hangen ze een beetje rond mensen om hun eten te pakken. Maar ik geloof nooit dat ze echt mensen eten.
We verbleven in een resort op Fraser en in de avond gingen we een beach walk doen. Abby en ik waren iets te laat dus we liepen alleen van het terrein af naar het strand. Het was pikkedonker en hadden alleen flashlight van mijn mobiel toen opeens hoorden we een geluid, nog nooit zo bang geweest want we hadden net dingo’s gezien op het strand en verhalen gehoord dat ze backpackers eten. Maar niks gezien en we hebben het overleefd. Tijdens de beach walk zagen we super veel (vallende)sterren en plankton dat licht gaf als je het plette.

Daarna gingen we naar de bar van het resort en ontmoette we Australische jongens. Zij vierden een bachelor party op Fraser Island. Hele leuke avond gehad met hun. De dag daarna gingen we naar het meer op het eiland en daarna al weer naar huis. Het meer was super mooi met wit strand en helder blauw, ijskoud water.

Tijdens de avond op het resort vertelden de Australische jongens op een gegeven moment dat we moesten uitkijken voor drop bears en hoot snakes. Ze vertelden dat drop bears in gum trees zitten en naar beneden vallen als ze onder zich iets zien bewegen, ook op mensen. Ze willen je niet opeten maar krabben en bijten alleen in je gezicht. En hoot snakes stoppen het einde van hun staart in hun mond en dan rollen ze bergen af als een hoepel. Ik geloofde er eerst niks van omdat ik er nog nooit van had gehoord, maar toen gingen ze het googelen en lieten ze me afbeeldingen zien (google “drop bear” afbeeldingen). En toen geloofde ik het al helemaal niet. Maar de dag erna gingen we met onze bus groep een rainforest walk doen en vertelde onze tour guide dat we echt moesten oppassen voor drop bears en dat ze een zachte buik hebben en als je met je vinger omhoog loopt en ze vallen op je, dat ze dan dood gaan. Toen geloofde ik het wel, want onze gids zei het. Een paar mensen van de groep liepen trouwens de hele tijd met hun vinger omhoog boven hun hoofd. Toen ik zondag avond weer thuis kwam vertelde ik het aan mijn host mum en zij zei dat het allemaal nep is om backpackers en buitenlanders voor gek te zetten.

Ik had het er met Abby in de bus over hoe anders het hier is. Ik doe hier zo veel weekend trips naar allerlei steden, stranden en eilanden. Soms is het vijf uur rijden naar een plek en dan ben ik er gewoon voor een weekendje. Ik snap niet waarom ik dat niet vaker deed in Nederland. Alles is in Europa zo dichtbij, je kan makkelijk een weekendje naar Parijs rijden of waar dan ook. Als je dat vergelijkt met hier is alles zo dichtbij. Scott, mijn host dad zit in het leger en ze hebben een schietterrein dat zo groot is als België. Heel grappig, ik word me echt steeds meer bewust van dit soort dingen.

Ook hoe anders het is om te wonen in een ander gezin. Ik merk dat ik familiedingen mis, samen avondeten, samen de hond uitlaten en dat soort dingen. Dat waardeer ik nu ook meer. Maar het is ook leuk om andere dingen te zien, hoe het ook kan in een gezin. Hier is iedereen veel dankbaarder naar elkaar. Paige en Kiara bedanken Vicky altijd veel vaker voor bijvoorbeeld avondeten en dan vertellen ze haar ook altijd hoe lekker ze het vinden. Ik vond dat altijd gewoon iets normaals, maar ook omdat ik nu zelf veel kook merk ik dat ik het ook fijn vind als mensen je bedanken voor het koken.

Morgen vlieg ik naar Cairns met Vicky en Jack en ga ik daar onder andere skydiven! Super veel zin in. Ik vertel er weer de volgende keer over, kusjes xxxxxxxx

  • 28 April 2015 - 16:45

    Wilke Fortuin:

    Mooi verslag Jis! Natuurlijk was ik al van veel avonturen en belevenissen op de hoogte, door al die gezellige whatsappjes en skypegesprekken. Ben alweer benieuwd naar wat er gaat volgen. Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jiske

Je kan me volgen tijdens mijn avontuur in Australië.

Actief sinds 31 Jan. 2015
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 4154

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 19 Augustus 2015

Au pair in Brisbane

Landen bezocht: